Stockholm och sedan hem

Vi kom fram på kvällen. Rakt in i ombyggnaden av Slussen. En utmaning för kartläsaren. Målet var ställplatsen på Långholmen. Nu var den blå pricken framme. Det är parkeringsplatser bland båtar, rakt under Västerbron. Vi kan höra festglada och upprymda människor som promerar ovanför oss.

Ställplatsen hade stängt. Husbilar bytes ut mot båtar, men en parkeringsplats fick vi.

Vi träffar en man som ska ta upp sin båt nästa morgon. Han tipsar om var vi står bäst. Ställplatsen är bara öppen på sommaren. Nu ska båtarna inta sin vintervila.

Alla dessa vackra träbåtar. Jag får reda på att en av Ivan Krugers (Tändstickskungen) gamla båtar är hemmahörande här. Den är en mycket vacker, jag har sett den på TV.

Tidigt nästa morgon börjar de ta upp båtarna. Jag vaknar , snabbt på med en tröja men pyjamasbyxorna behöll jag på. Jag måste ta bilder.

Vi ska till Hammarbyhöjden för att träffa Maja, som har sitt ursprung i Öllsjö vi ska till Arkitektmuseet för att se utställningen om Sigurd Lewerentz, en av Sveriges stora arkitekter. I början av 1900-talet var han en av arkitekterna bakom Skogskyrkogården. Det var inte den enda kyrkogården han ritade, ävan Östra kyrkogården i Malmö är hans verk. Har du inte varit där, om inte? Besök den.

Sigurd L ritade Malmö Stadsteater 1944, idag är det Malmö opera.

Maten på Arkitektmuseet var förstärkningsords god! Maja, tack för en trevlig dag.

Sigurd L har inte enbart ritat det storslagna, han ligger även bakom t ex biljettkurerna i Stockholms tunnelbana, dörr- och fönstertillverkning, grafisk formgivning, reklam och ett piano.

Natten tillbingar vi på i Hammarbyhöjden. Vi hade inte hittat någonstans att tömma vår toalett. Den var full. Vi behövde en plats där vi kunde få vissa behov tillfredsställda, toalett och mat. På … torget fanns en pizzeria. Vi gick in. Framför mig på en bänk satt en äldre man och slummrade. Det fanns inga andra kunder. Han tittade upp när vi steg in. Han jobbade där. Det fanns ytterliggare två personal. Vilket mottagande vi fick. Kändes som om jag blev hembjuden till någon. Vi fick reda på att de drivit pizzerian sedan tidigt 80-tal. Nöjda och belåtna vandrade vi tillbaka till plåtis.

Covid hindrade oss för att umgås med Alma och hennes föräldrar. Tråkigt, men vi lämnade en bok om Plupp!

När jag var här första gången, 1959, då var polkagrisen röd och vit och smakade pepparmint, idag finns en uppsjö av smaker.

På vägen hem passerade vi Gränna. Ingen av oss hade varit där på länge. Det är en vacker liten stad. Vi hann med fyra saker på några timmar; en promenad i hamnen, en fika, ett besök i en polkagriskokeri och Grenna museum – Andréexpeditionen.

Blåklint. I hamnen fanns det gott om blommor, något vi inte varit vana vid från vår resa längre norrut.

Här en solbelyst Malva i hamnen där färjan från Visingsö anländer.

Andrée museet var ett givet besöksmål när vi var i Gränna. Här ka svensk polarexpedition som fick ett tragiskt slut. På bilden är det Nils Ekman till vänster som hoppade av expeditionen pga undermålig säkerhet, i mitten står ledaren August Andrée och till höger Nils Strindberg. Bilden är tagen på Danskön, Spetsbergen, sommaren 1896.